Donderdag 15 nov 2018. PAINE GRANDE

15 november 2018 - Torres de Paine, Chili

Vandaag donderdag 15 nov wandelden we van domo Frances naar Refugio Paine Grande.

13 km met 19.400 stappen. Ons ontbijt was om 7.15 u. In shiften eten is de regel. En op tijd komen, anders plaats vergaan. Zoals we gisteren mochten ervaren ̈ . We zaten op ne schuppesteel aan de hoek van de tafel. Maar dat kon de pret niet bederven.. Of het eten lekker is , das iets anders.. maar honger is de beste saus toch.  foto seffens.

Vroeg bed in en vanmorgen om 8.30 u op pad. Het weer was op zijn Patagonisch. Helemaal ingeduffeld. Mooi smal pad. Op en neer. Marleen besluit de vallei Frances in te wandelen ondanks het minder ok weer. Heel euforisch gaat ze ervoor. Z kan haar rugzak achterlaten... en is weg, heel moedig. Ik moet bekennen dat ik dat niet meer kan..

Wij wandelen het pad naar Paine verder. Idyllisch, ware het niet dat vroeger de een andere wakko, ooit zijn toiletpapier wou opstoken, om geen vervuiling achter te laten....maar op die manier is 10.000 ha opgebrand.  Miljoenen zilveren bomen getuigen, schilderachtige restanten rond het groene water..

We wandelen langs vele meren.  Mooi, mooi...  het valt me op hoe jachtig men wandelt. Ben ik dan de enige die kan genieten van langzaam maar zeker...🙄... of is dat ouder worden...?

Om 13.00 u zijn we al in een mooie refugio... rust. Een wijntje.  Mailen. Babbelen. Marleen komt om 16.30 u, verkleumd doch euforisch toe...zalig toch!