Ushuaia 19/20 November 2018.

Dinsdag 17.00 u
Op een blauwe maandagavond kwamen we in Ushuaia aan. De vlucht van Calafate duurde amper een dik uur, maar het verschil is reiservaring was groot. Van de lente naar de winter.  We verlieten een zonnig en gezellig Calafate.  Ushuaia kwam ons aanvankelijk grauw en grijs over.  De taxichauffeur reed dan nog steeds maar hoger en hoger de berg op en liet het centrum beneden liggen. Lachend paniekeerden we een beetje. Ons hotelletje bleek een vriendelijk oord dat toch wel duidelijk zijn beste tijd gehad heeft. Toch maar weer de berg af voor avondeten…. oef, dat viel al een beetje mee, studentikoos en reislustig jong volk.
Op tijd bed in. Tomorrow is an other day.
En inderdaad vanmorgen maakte de zon alles vrolijker.  We versierden een taxi om ons naar de gletsjer te brengen en vandaar zouden we 5 km terugwandelen.  Zee en de gletsjer 'Martial' liggen op nauwelijks 500 hoogtemeters van elkaar. Heel bizar.  We arriveerden aan een skioord op zijn Indiaans. Weliswaar klein,  maar gezelllig.
We wandelden naar beneden door een bos. Wat voor een bos? Precies het bos van Roodkapje… zie filmpje. Prachtige wandeling. Met maar 1 klein valpartijtje…Bibi natuurlijk.
Ontbossing is één van de grote problemen van Patagonie. Hier is nog een deel gered. Gelukkig.
Lunchtijd voor we de boot van 15.30 u nemen. Voorstel om krab te gaan eten bij 'Tia Elvira' werd graag aanvaard. We kregen weliswaar geen poot van een meter op ons bord maar lekker was het wel. De ober beweerde dat de krab vers was. Marleen had haar twijfels…
Nu varen we met de catamaran door het Beagle kanaal. We zagen een rotseilandje vol pelikanen en een met zeeleeuwen. Op naar de pinguïns…6 u varen is wel lang, als t weer niet top is…
Even later zien we de rots met de pinguïns. Indrukwekkend. Van de 8 soorten pinguïns vind je er 2 hier.1 ervan is de maghalhaan pinguïn.
Onder een grauwe lucht varen we terug. Koud en nat is het bij aanmeren.
Toch weer een intens dagje.