Dag 3 . Zondag 31 okt. Fietsen in Mexico.

1 november 2021 - Mexico City, Mexico

Een stad ontdekken heeft iets raars, iets gewoons en iets magisch tegelijkertijd.  Je ontdekt pleinen, straten, avenue's die je al gezien hebt en toch heel nieuw zijn. Je ziet hypermoderne buildings uit Londen en Amsterdam, koloniale gevels uit Cuba, delen van de tempels uit Cambodja, dikke bundels electriciteitskabels uit Vietnam...

20211031_122947Fiets ok

Wij ontdekten Mexico City met de fiets. Geen e-bike, geen degelijke stadsfiets, noch koersfiets... een doodgewone fiets zonder versnellingen. De grote dubbele baan dwars door de stad is elke zondag autovrij. Een prachtig gevoel. Door een ongekende stad fietsen en je laten verwonderen.  Coureurs, echte en zondagsrijders laten hun beste kuitspieren zien. Lopers joggen en puffen. De route is 42 km lang en verkent nog niet de helf vd stad.

Parade

Langs de kant speelt een ander tafereel. Mensen zoeken hun plaatsje om straks te kunnen genieten vd grote parade , te vergelijken met de Gay-parade, maar dan met doodskoppen en geraamtes . Ik moet erbij vertellen dat het de dagen van de doden zijn : 'Dies de Mortales'.  Overal zie je prachtig beschilderde doodskoppen, naast geraamtes in alle kleuren en posities. Verkleedde en beschilderde mensen, groot en klein, jong en oud.

Frida in doodskop20211031_12470120211031_141240

In de namiddag wandelen we door parken en drukke straten. Ook hier is iedereen verkleed en beschilderd. Prachtige bloemenperken kleuren de stad oranje. Er zijn ontelbare eetkraampjes en roepende marktkramers, muziek en spontane danspartijen. Kinderen spelen in fonteinen. Mensen slenteren ergens naartoe,  weten zelf niet waarheen. Het jaarlijkse familiefeest speelt zich af op staat. De dag van de doden heeft iets heel levendigs...

KindertafereelKinderen in het parkDansen in het parkOranje overal

Om in de sfeer van Frida Kahlo te blijven bezoeken we de beroemde muurschildering van haar man Diego Riberes. Het werk werd ooit gered uit een brandend hotel.

Diego

In de vroege avond bezochten we de site waar Montezuma, de laatste Aztekenkoning de Spanjaard Cortes verwelkomde en daarmee het einde van het grote Aztenkenrijk inluidde. Indrukwekkende opgravingen waar veel koloniale gebouwen voor wijken moesten.

Een laatste hapje en drankje sloten een nooit te vergeten dag af..